תקרה אקוסטית לבתי ספר

    להזמנות ומידע נוסף השאירו פרטים או התקשרו:
    053-633-0027

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    אם מישהו אי פעם ניסה ללמד בכיתה בלי תקרה אקוסטית הוא יגיד לכם שזה הסיוט הגדול ביותר של כל מורה. בכל פעם שילדים מדברים באמצע השיעור, בלי תקרה אקוסטית שומעים את הלחישות בעוצמה מוגברת. בנוסף, גם אם המורה רוצה להשמיע מוזיקה בכיתה, היא מיד תהדהד ותגרום להמולה בכיתה. על כן, תקרה אקוסטית היא הפתרון האידיאלי לבתי ספר, ובמאמר הבא נבין מדוע.

    החשיבות בתקרה אקוסטית לבתי ספר

    התפקיד של תקרה אקוסטית הוא למנוע רעשים והדהודים במקומות בהם יש כמות גדולה של אנשים שמדברים, במיוחד בבתי ספר הומי ילדים. גם אם בית ספרכם מורכב מהילדים הכי שקטים שלא מפריעים, ללא תקרה אקוסטית, כל לחשוש או השמעה של מוזיקה יצרו גלי קול שיהדהדו בכיתה ויגרמו לבלאגן שלם.

    בית הספר אמור להיות מקום בו האווירה נעימה ושקטה, ומאפשרת לתלמידים ללמוד ברמת הריכוז הגבוה ביותר. להרבה תלמידים וכן למורים, גם ככה קשה ללמד או ללמוד בתנאים הקיימים בבתי הספר – כיתות גדולות, הפרעות, בעיות קשב וריכוז וכן הלאה, ולכן תקרה אקוסטית יכולה להפחית בעיה אחת מרכזית – רעש מהותי בכיתה.

    יתר על כן, ככל שהשקט בכיתה נשמר לאורך זמן רב יותר, כך גם היכולת של התלמידים לשבת לאורך כל השיעור ולהקשיב גדלה. גם כאשר כל השכבה מתרכזת יחד להרצאה באודיטוריום, הרעש יכול להיות רציני הרבה יותר, ולכן גם באולמות הרצאה או אולמות ספורט בבית הספר, יש צורך ממשי בתקרה אקוסטית.

    סוגי תקרות אקוסטיות לבתי ספר

    • תקרה מינרלית –  עשוי ממינרל טבעי שנקרא חרסית, בשילוב עם עוד חומרים שידידותיים לסביבה, ולכן מאוד מתאים לשימוש בבתי ספר. בנוסף, התקרה עמידה לאש ומחזיקה מעמד שנים רבות. 
    • תקרת גבס – תקרה זו גם היא עשויה מחומרים ידידותיים שלא פוגעים בסביבה או באדם, ואפשר למצוא אותה בכל מיני סגנונות וגוונים. תקרה זו מגיעה עם חורים שמתפזרים על הלוחות בכל מיני מקומות, והם אלו שמשפיעים על הרעש שנספג בתקרה. 
    • תקרת עץ – תקרה העץ נראית נהדר מהבחינה העיצובית, אבל היא הכי יקרה, ומשום שהיא עשויה מעץ אז גם יש לה סיכוי הרבה יותר גדול להישרף.
    • תקרת פיברגלס – תקרה שמבודדת רעשים נהדר, ולכן בכל חלל בו יש כמות גדולה של אנשים באותו הזמן, כמו למשל באולם הספורט או באולמות הרצאות, תקרה זו תתאים. 

    היתרונות של תקרה אקוסטית בבית ספר

    • צלילים מאוזנים ונעימים בחלל –בית הספר הוא חלל בו נמצאים כמות גדולה של אנשים, ולכן השמירה על אקוסטיקה טובה ומניעת רעשים חזקים היא חשובה במיוחד כדי לאפשר למידה מוצלחת ורגועה. תקרה אקוסטית מאפשרת לצלילים ולרעשים שבחלל להישמע בתדר מאוזן, כך שגם אם הרבה אנשים מדברים יחד, זה לא מורגש חזק מידי.
    • מעבר חלק לתשתיות שמאחורי התקרה – מאחורי כל תקרה אקוסטית, יש מערכת שלמה של תשתיות, ובעיקר במבנה כמו בית ספר. יש מערכת חשמל, צנרת מים, רשת אינטרנט וכן הלאה. לכן, כאשר מתקינים תקרה אקוסטית ויש תקלה כלשהי באחת התשתיות, אין צורך לחצוב בכל התקרה, ואפשר להזיז רק אריחים רלוונטיים, מה שמזרז את העבודה ומוזיל עלויות.. 
    • התקנה מהירה של התקרה – את התקרה האקוסטית מתקינים בימים ספורים, וזה יתרון משמעותי במיוחד במקום כמו בית הספר שבו החזרה לשגרה חייבת לקרות כמה שיותר מהר.

    השפעה של סביבת הלמידה על הצלחת התלמידים

    מחקרים רבים מוכיחים שכדי שתלמידים בבית הספר יוכלו להפיק את המירב מזמן הלמידה, להקשיב בשיעורים ולקבל ציונים גבוהים – סביבת הלמידה חייבת להיות מותאמת. כך למשל, הנראות הויזואלית של בית הספר, ביחד עם היחס של צוות בית הספר אל התלמידים והאווירה הכוללת במקום – ישפיעו כולם על היכולת של כל תלמיד ללמוד בצורה מיטבית.

    בית הספר הוא מקום רגיש אליו מגיעים תלמידים מכל האוכלוסיות וכל הסוגים, ולכן צריך ולנסות להתאים עד כמה שניתן את כל המתקנים בו כך שיתאימו לאווירה הרצויה. אחד הגורמים המפריעים ביותר ללמידה הוא רעש, ובכיתה של 30 תלמידים, מאוד קשה לשמר את השקט, בטח כשאין תקרה אקוסטית שסופגת את הרעשים החזקים והחלשים.

    התקרה האקוסטית עשויה מחומרי גלם שמסוגלים לקלוט את הקולות החלשים והחזקים ביותר, והיא גם מונעת הדהודים. לכן, התקנה של תקרה אקוסטית בבתי ספר היא בגדר חובה כדי לאפשר לתלמידים לקבל חווית למידה מוצלחת ורגועה ככל הניתן. ישנן תקרות אקוסטיות שמגיעות בעיצובים שונים ועשויות מחומרים שונים שניתן להתאים לכל בית ספר והצרכים שלו.

    כותב המאמר: אלמוג קינן

    מאמר זה וכל התוכן באתר נכתב על ידי אלמוג קינן ואנשי מקצוע מנוסים בתחום פתרונות האוקסטיקה. כל זאת בכדי לתת לכם את המידע המדוייק והעדכני ביותר.

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך