תקרה אקוסטית לאולפן הקלטות

    להזמנות ומידע נוסף השאירו פרטים או התקשרו:
    053-633-0027

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    אם בחרתם להקים אולפן הקלטות בבית, אתם תצטרכו חדר שבו מתקיימים שני תנאים: אקוסטיקה מצויינת כדי לשמוע את הצלילים בבהירות ובחדות, ובידוד אקוסטי שמבודד רעשים מבחוץ וסופג קולות כך שלא יעברו לחללים שמחוץ לחדר. בשביל למלא את שני התנאים האלו, אתם זקוקים לתקרה אקוסטית.

    מה החשיבות בתקרה אקוסטית לאולפן הקלטות

    הדבר החשוב ביותר עליו צריך לשים לב כשרוצים להקליט מוזיקה של כלי נגינה ושירה הוא האקוסטיקה באולפן. גם אם אתם מוזיקאים או עורכי סאונד שמשתמשים בכלי הנגינה האיכותיים ביותר, או אם אתם הזמרים המוכשרים ביותר ואתם משתמשים במערכת ההגברה הטובה ביותר – אם האקוסטיקה באולפן לא טובה, זה משפיע באופן ישיר על התוצר המוגמר.

    בשוק קיימות כיום הרבה מאוד אופציות וחומרים שונים המסייעים לבידוד אקוסטי מיטבי כדי ליצור את הסאונד הנקי ביותר. אחד האלמנטים המשפיעים ביותר על אולפן ההקלטה הוא תקרה אקוסטית שמבודדת רעשים מבחוץ ומבפנים ומשפרת משמעותית את האקוסטיקה בחדר.

    על מנת שיופק הסאונד המדויק ביותר, חדר האולפן צריך להיות מאוזן מבחינת החומר אקוסטי על קירות ותקרת החדר שלא תפיק הדהוד, ומצד שני, חשוב לא להשתמש ביותר מדי חומרים אקוסטיים כדי שהצלילים שמופקים לא ישמעו מלאכותיים.

    חוץ התדרים הקוליים שמשפיעים על האקוסטיקה באולפן, גם אלו שיוצאים מחוץ לאולפן צריכים להיות מבודדים, ולכן יש צורך בהתקנה של התקרה האקוסטית או בידוד של קירות, כי גם מהם ומהרצפה מגיעים קולות ורעשים שצריך למנוע.

    כיצד לבצע אקוסטיקה לאולפן ביתי

    אקוסטיקה הוא מדע שחייב להיות מדויק ולהתאים לכל חלל והאופי שלו, כי באתם לאקוסטיקה, איכות הסאונד תושפע משמעותית. לכל אולפן הקלטות יש תכונות ומאפיינים שונים, והשאיפה היא שהתדרים בחדר לא יוגברו או יוחלשו בצורה קיצונית, ושעורך הסאונד או המוזיקאי ישמעו את הצלילים שיוצאים מהרמקול בצורה הכי מדוייקת. משום שכל חדר בנוי בצורה אחרת וזה משפיע על האקוסטיקה, הנה השלבים לפיהם צריך לפעול כדי ליצור את האקוסטיקה המושלמת לאולפן ההקלטות שלכם:

    תקרת החדר

    התקנה של תקרה אקוסטית לאולפן הקלטות חוסמת את מעבר הקול בין הקומות השונות (במקרה שאתם גרים בבניין מגורים משותף), וכן את הקולות שעוברים בין הקירות של החדרים השונים בבית. זהו פתרון מצויין למניעה של הפרעות מכל סוג שהן.

    יתרה מכך, בבתים בהם המוזיקה מושמעת באופן יום יומי, ויש בני משפחה שמנגנים או שרים, התקרה האקוסטית גם תאפשר לשמוע את המוזיקה ובאיכות הגבוה ביותר, וגם תוכלו לשמוע ולנגן בלי להפריע לאף אדם אחר. בנוסף, המוסיקה שתוקלט או תופק תהיה ברמה גבוה כי האקוסטיקה בחדר מותאמת.

    בחירת החדר 

    למי שיש בבית כמה חדרים מהם הוא יכול לבחור איפה למקם את אולפן ההקלטות, ההמלצה היא לבחור את החדר בעל הצורה המלבנית ביותר. בנוסף, אם החדר שבחרתם הוא מלבני, אתם צריכים למקם את השולחן שלכם מול הקיר הצר, כשאתם ישובים מול הרמקולים. 

    יתר על כן, למרות שברוב המקרים חדר הממ"ד הוא דווקא החדר הפנוי, לא מומלץ לבחור בו כחדר הקלטות. בממ"ד, האקוסטיקה הטבעית הרבה יותר גרועה, ולכן יש צורך בתקרה אקוסטית ממש חזקה כדי לאזן את הצלילים בחדר. יחד עם זאת, היתרון באולפן הקלטות בממ"ד, הוא שהרעש פחות זולג החוצה. 

    עיצוב וריהוט חלל האולפן

    כשאתם צריכים לבחור את הריהוט לאולפן ההקלטות, יש כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם. שולחן העבודה – בחרו בשולחן קטן אבל כבד מספיק שעשוי מעץ מלא. לגבי הרצפה – חשוב לכסות את הרצפה בשטיח או פרקט, כי אם היא נשארת חשופה, הצלילים שבוקעים ממנה גם הם משפיעים על האקוסטיקה בחדר (אם כי מעט מאוד).

    זאת ועוד, בכל הנוגע לחומרים מבודדים שידבקו על התקרה והקירות, ההמלצה היא להשתמש בספוג מלמין שנמכר בפלטות, והוא חומר מבודד מצויין ועמיד, וגם זול יחסית. ההמלצה תהיה לקנות את הפלטות הרגילות שמגיעות בגדלים של 60-120 סנטימטרים. 

    בחירת מוניטורים

    כל אדם יכול לבחור מוניטורים לפי החברה או הצבע שהוא מעדיף, אבל יש כמה פרמטרים חשובים יותר שמשפיעים על האקוסטיקה באולפן ההקלטות, וחשוב לקחת אותם בחשבון. הפרמטר הראשון הוא, שאם אולפן ההקלטות הוא בגודל של עד 12 מ"ר, המוניטורים צריכים להיות בגודל שבין 5-7 אינץ', וכל אולפן הקלטות שגדול מ-12 מ"ר, עדיף שיהיו בו מוניטורים שעולים על 8 אינצ'ים. 

    זאת ועוד, המוניטורים צריכים לעמוד על סטנדים ייעודיים שמשקלם יהיה כבד יותר מהרמקול עצמו, כדי שהסטנד עצמו לא ירעד בכל פעם שמתנגנת מוזיקה. מומלץ שהסטנדים יהיו עשויים מחומרים דחוסים כמו עץ מלא. בנוסף, את המוניטורים חשוב למקם בין שתי האוזניים שלכם בישיבה רגילה. 

    יתרונות של תקרה אקוסטית באולפן הקלטות

    • איזון הצלילים בחדר – כשאתם בוחרים בתקרה אקוסטית לאולפן ההקלטות, אתם משפרים את האקוסטיקה בחדר משום שהצלילים שבוקעים מכל מקום מתפזרים בצורה אחידה יותר בחלל ולא יוצרים תדרים גבוהים או נמוכים יותר. 
    • הפחתה של לחץ – מחקרים רבים מראים שלרעש יש השפעה רבה על לחצים ועל הבריאות הנפשית והפיזית. כשאתם מעוניינים ליצור מוזיקה, זה דורש מכם הרבה ריכוז ורוגע, ותקרה אקוסטית מספקת לכם את זה. התקרה האקוסטית בולמת קולות חיצוניים ופנימיים, ותורמת ליעילות העבודה והסאונד.
    • קל להתקנה – התקנת תקרה אקוסטית בחדר הקלטה אינה מסובכת, והיתרון שלה הוא שגם אפשר להסתיר את התשתיות השונות שיש בחלל, בייחוד באולפן הקלטות שיש בו הרבה חוטים ורמקולים בכל מקום.

    כדי ליצור מוזיקה איכותית, חשוב לעבוד באולפן הקלטות שעומד בכל התנאים הכי אידיאליים. התנאי הראשון והחשוב ביותר הוא תקרה אקוסטית שמבודדת רעשים ומשפרת את האקוסטיקה בחדר שמשפיעה באופן ישיר על הביצועים המוזיקליים.

    כותב המאמר: אלמוג קינן

    מאמר זה וכל התוכן באתר נכתב על ידי אלמוג קינן ואנשי מקצוע מנוסים בתחום פתרונות האוקסטיקה. כל זאת בכדי לתת לכם את המידע המדוייק והעדכני ביותר.

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך