פתרונות אקוסטיקה בכיתות לימוד

    להזמנות ומידע נוסף השאירו פרטים או התקשרו:
    053-633-0027

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    אחד הדברים שגורמים לאי הקשבה מצד התלמידים, אילו מסיחי הדעת, שנובעים בעיקר מרעשים הנוצרים, מהכיתות הסמוכות, החצר הרועשת, הכביש הנמצא בסמוך ואפילו רעשים מתוך הכיתה עצמה. כדי להשיג את משמעת התלמידים והאזנתם, יש לדאוג עבורם לתנאים נאותים שיאפשרו להם הקשבה מקסימלית ללא מסיחים, וזאת על ידי יצירת כיתה אקוסטית המבודדת רעשים מבחוץ ותורמת משמעותית לריכוז התלמידים.

    אקוסטיקה לפנים הכיתה

    הכלל האקוסטי נוקט, שככל שיש יותר רעשים בתוך מתחם אחד משותף, כך גם על רמת הבידוד להיות עוצמתית יותר ואף כפולה, כיוון שהקירות והתקרה קולטים גירויים מרובים של גלי קול, שחוזרים ונמהלים זה בזה ויוצרים שמע מבולגן ובלתי ברור. מסיבה זו, חשוב במיוחד ליצור חממה אקוסטית, בכיתה מרובת תלמידים, אשר כתוצאה מריבוי התלמידים מרובה גם ברעשים הנובעים מתוכה.

    אקוסטיקה היא טובת המורה

    לא תמיד התלמידים אינם מעוניינים להקשיב, לעיתים אין זה אשמתם! בכיתות בלתי אקוסטיות, רק היושבים בשורות הראשונות ישמעו היטב את דברי המורה, לעומת זאת, היושבים מאחור ישמעו את דברי המורה בצורה עמומה שתקשה עליהם להתרכז ולאמץ את מוחם לקלוט שברי מילים. לצורך כך, מגיע הפתרון האקוסטי בכיתה, שמאפשר הרחבת תהודה של דברי המורה ונקיות שמע שמאפשרת האזנה נעימה ויעילה מצד התלמידים.

    מניעת רעשים מבחוץ

    מבנה בית הספר עמוס ברעשים, העולים מכלל הכיתות. כאשר לא קיימת אקוסטיקה בכיתה, הילדים היושבים בתוכה עלולים לשמוע כל העת רעשים חיצוניים: מהכיתה הסמוכה, מהרחוב, מהחצר ואפילו מהקומה מעל ומתחת. רק בעזרת שדרוג אקוסטי של הכיתה, יבלמו הרעשים מבחוץ ויאפשרו את ריכוז התלמידים ללא מסיחים חיצוניים.

    מניעת רעשים מהכיתה

    המורה מעוניין לערוך הפעלה לתלמידים? אולי שיעור שלא מן המניין? ומה עם הכיתות הסמוכות? האם נגזר עליהן לצאת מהריכוז כי אחת הכיתות החליטה לחגוג? פתרונות האקוסטיקה לכיתה, מאפשרות בידול רעשים ומניעת זליגה של קולות הנמצאים בתוך הכיתה – אל הכיתות הסמוכות, דבר שמועיל לכל הצדדים, לכיתה ולסביבותיה באחת.

    תקרה אקוסטית להגברת הקשב בכיתה

    תקרה אקוסטית גורמת לקול המורה להתפזר בכיתה בצורה שווה ונקיה. ובנוסף, התקרה מונעת כניסת רעשים מן הכיתות השוכנות מעל הכיתה האקוסטית. אבל מה שאולי הכי חשוב! התקרה מונעת כניסה של קולות לא נעימים, כמו: גרירת כסאות או שולחנות, משחק בכדור נקישת רגליים ועוד. ועל ידי כך מאפשרת לתלמידי הכיתה האקוסטית ריכוז מירבי בחומר הנלמד ללא הפרעות חיצוניות.

    ומה עם נגישות לכבדי השמיעה?

    בעולם המתפתח של ימינו, ישנה רגישות גבוהה לבעלי הלקויות השונות, ומתן פתרונות נגישים שיקלו עליהם. כיתה אקוסטית מאפשרת גם לתלמידים כבדי שמיעה, לשמוע בצורה ברורה ונעימה את דברי המורה, להקשיב לחבריהם ולהשתלב ביניהם ואף לדבר בצורה ברורה יותר. הכיתה האקוסטית היא פתרון משמעותי שיכול להפוך תלמידים עם לקות שמיעתית, מנכשלים – למצליחים.

    אקוסטיקה כמענה לשחיקה לימודית

    כשתלמידים עובדים קשה רק בשביל לשמוע, בוודאי שיהיה להם קשה יותר ללמוד, לזכור, להבין ולתרגל. לעומת זאת, כאשר החלק השמיעתי נפתר על ידי אקוסטיקה נכונה ומותאמת אישית בכיתה, התלמידים נמנעים משחיקה שמיעתית וממילא גם משחיקה לימודית, והלימודים הופכים עבורם לדבר הרבה יותר קל ומזמין.

    ביכולתה של האקוסטיקה הכיתתית, להוות פתרון נכבד לבעיות המשמעת השונות, להקל על התלמידים לשמוע את דברי המורה, למנוע ממסיחים חיצוניים להפריע את הריכוז ולאפשר נגישות ראויה גם לתלמידים היושבים בקצה הכיתה או לכאלה הסובלים מלקות שמיעה. בנוסף, האקוסטיקה הכיתתית מאפשרת פעילות רועשת גם בזמן הלימודים, ללא חשש של הפרעה לכיתות הסמוכות. 

    כותב המאמר: אלמוג קינן

    מאמר זה וכל התוכן באתר נכתב על ידי אלמוג קינן ואנשי מקצוע מנוסים בתחום פתרונות האוקסטיקה. כל זאת בכדי לתת לכם את המידע המדוייק והעדכני ביותר.

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך